E-sport är varken nytt i begreppet eller i utövandet. Det har blivit en allt vanligare term som ofta dyker upp i media och i dagligt tal och text, men det är få som faktiskt vet vad det betyder och hur stor utövningen faktiskt är.

E-sport - Total War Arena - Gamescom, 2017. Foto: Dronepicr. Licens: CC BY 2.0, Flickr.com

Total War Arena – Gamescom, 2017.Foto: Dronepicr. Licens: CC BY 2.0, Flickr.com

Vad är e-sport?

E-sport är begreppet för elektronisk sport, det vill säga en sport som tar plats i en virtuell miljö på en dator, spelkonsol eller mobil. Det myntades i Sydkorea på 90-talet och har sedan dess vuxit och blivit en term som används i hela världen. Det finns flera olika spel inom e-sport, precis som det finns olika grenar inom friidrott. Oavsett spel finns det ett högt utvecklingstak, vilket innebär att det är svårt att bli ”färdig” inom e-sport och utvecklingen sker hela tiden i takt med att det kommer nya spel.

Hur stor är e-sporten?

E-sport har vuxit markant sedan starten och anses vara en av de snabbast växande sporterna. Industrin värderades nyligen till 1,6 miljarder kronor och denna summan förväntas dubblas de kommande åren. Uppgifter visar att ca. 190 miljoner människor följer eller spelar e-sport mer än fyra dagar i veckan. 29 procent av dessa är kvinnor och man har sett en tydlig ökning av både kvinnliga tittare och spelare.

2017 var e-sporten lika stor som amerikanska NHL och NFL sett till publikantalet och redan 2015 uppgick publikantalet till 190 miljoner. Den här utvecklingen har lett fram till att det också finns betting på olika typer av eSportodds. De vanligaste betting-formerna är matchvinnare, turneringsvinnare och live-betting och de största tävlingarna är bland annat Major League Gaming, Intel Extreme Masters, The International och Dreakhack.

Vanliga spel

Det finns flera e-sporttitlar  som spelas på olika plattformar, men de allra populäraste är i dagsläget DOTA 2, League of Legends och Counter-Strike: Global Offensive (förkortas ofta som CS:GO). Den sistnämnda har blivit Sveriges nationalsport inom e-sport och det har funnits flera svenska mästare, varav Emil ”Heaton” Christensen är en av de mesta framstående. Både League of Legends och Dota är gratis att spela och tillhör MOBA-genren. CS är i sin tur ett skjutspel i första person. Andra populära spel är Heartstone, FIFA, Starcraft 2 och Street Fighter V.

Dota2 VLVe. Foto: Djandyw.com. Licens: CC BY 2.0, Flickr.com

DOTA 2, VALVe. Foto: Djandyw.com. Licens: CC BY 2.0, Flickr.com

Framtiden för e-sport

Det är en spännande framtid som väntar för e-sportare. Under 2019 kommer det svenska Riksidrottsförbundet att rösta om huruvida sporten ska räknas som en idrott i Sverige. I dagsläget är e-sporten inräknad i ett tjugotal nationella och internationella idrottsförbund världen över. Anledningen till att e-sport inte har räknats in tidigare är för att man i Sverige har stadgan att en ska idrott räknas som en fysisk utmaning.

Huruvida e-sport är fysiskt ansträngande eller inte måste fortsätta att diskuteras, trots att mätningar visar att e-sportare gör upp emot 400 knapptryckningar i minuten samtidigt som de tar strategiska beslut.

Till sommar-OS 2024 i Paris kan e-sport komma att bli en uppvisningssport, vilket det tidigare i år var i asiatiska spelen (som är ungefär som europamästerskapen). I takt med att ny teknik släpps utvecklas även sporten och det finns mycket som väntar i framtiden.

Text: Extern skribent

Relaterat